kavirzist
kavirzist
ترجمه مقالات جهانی محیط زیست

تحقیقات سازمان فضایی ناسا

اخیرا سازمان فضایی ناسا، یک تیم از محققان خود را مامور کرده که با استفاده از ماهواره‌ها خطرات ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که توسط بشر در آتش سوزی‌های عمدی وغیر عمدی در کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله اندونزی، مالزی، گینه، سوماترا و... را مورد بررسی قرار دهند تا مشخص شود تا چه اندازه‌این آتش سوزی‌ها بر وضعیت آب وهوا تاثیر می‌گذارند.

محققان براساس اطلاعات به دست آمده دریافتند که بر اثر آتش سوزی‌های فصلی که از سال 2000تا2006 به وقوع پیوسته مقدارگاز کربنیک در منطقه دو برابر شده است؛ مخصوصا در مناطقی که معادن زغال سنگ وجود دارد آتش‌ سوزی ماه‌ها ادامه داشته،  میزان گاز منواکسید کربن هوا را تا 10برابر افزایش می‌یابد‌. وضعیت‌ این مناطق تا  مرز بحران پیش می‌رود به طوری که اگر بارندگی به موقع اتفاق نیفتد ساکنان منطقه با خطرات جبران ناپذیری مواجه می‌شوند.یکی از دانشمندان ناسا می‌گوید: ما وظیفه داریم که از‌ این‌گونه جنگل سوزی‌های وحشیانه جلوگیری کنیم؛ چون علاوه بر از بین رفتن محیط‌زیست باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای در هوا شده وآینده‌ای گرم وخشک را برای جهان به ارمغان می‌آورد.

اولین هشدارمقامات مسئول

برای نخستین بار درسال 1997 مقامات دولتی، رسانه‌ها ومسئولان محیط‌زیست خطرات‌این نوع آتش سوزی‌ها را گوشزدکردند؛ اما با سهل انگاری بعضی افراد روبه‌رو شدند درنتیجه اغلب‌این نوع آتش‌سوزی‌ها غیرقابل مهار شد و تخریب‌های فراوانی را رقم زد. در اوایل سال 1998 زمانی که شعله‌های آتش خاموش شدند برآوردها نشان داد که 40درصد از گازکربنیک موجود در هوا مربوط به همان آتش سوزی‌ها بوده استاز حوادث سال 1997 به بعد، 2خشکسالی بزرگ و 2 آتش سوزی گسترده در منطقه رخ داد که نتایج آنها از بین رفتن تنوع حیوانات و گیاهان، بر هم خوردن وضعیت جوی و افزایش گازکربنیک در هوا بوده است .هرچه میزان گازکربنیک در هوا بیشتر شود به گرمای زمین اضافه شده وخشکسالی وآتش سوزی‌های بیشتری را به بار می‌آورد.

یکی از دانشمندان محیط‌زیست در دانشگاه کلمبیا می‌گوید: بین خشکسالی و آتش سوزی رابطه‌ای مستقیم وجود دارد؛ یعنی هرچه خشکسالی ادامه داشته باشد آتش سوزی‌های غیرعمدی نیز بیشتر می‌شود. او و همکارانش در گزارشی برآورد کرده‌اند که بین سال‌های 2000تا 2006 متوسط انتشار گاز کربنیک در هوا از ناحیه کشورهای جنوب شرقی آسیا حدود 2درصد بیشتر از کل گازکربنیکی بوده که در سطح جهان منتشر شده است.

اندونزی، سومین منتشر کننده گازهای گلخانه‌ای در جهان، بعد از آمریکا و چین است که اکثر‌این گازها به خاطر سوزاندن جنگل‌ها و معادن زغال سنگ زیرین آنهاست. کارشناسان محیط‌زیست علاوه بر اندونزی درباره زیستبوم کشور برونئی نیز احساس خطر کرده‌اند؛ زیرا‌این محل زیستگاه بیش از 15000 گونه گیاهی و 240گونه درخت وگونه‌های بسیاری از حیوانات جنگلی است که با از بین رفتن جنگل‌ها ‌این‌گونه‌های ارزشمند هم ازبین می‌روند.

 

لینک خبر در روزنامه همشهری

http://www.hamshahrionline.ir/news-81546.aspx

sciencedaily.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








نوشته شدهیک شنبه 22 خرداد 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک
.: Weblog Themes By www.NazTarin.com :.